Henk van der Heide kwam als vrijwilliger van het Repair Café terecht bij Lentis. Eenmaal aan de slag op terrein Dennenoord in Zuidlaren wilde hij niet meer weg. “Ik kwam niet alleen in aanraking met begeleiders en andere vrijwilligers, maar ook met cliënten. Dat vond ik eigenlijk zó leuk dat ik van het contact met cliënten mijn werk wilde maken.”

Op dat moment (2020) was Henk via het UWV op zoek naar werk. Hij vroeg een opleiding tot agogisch begeleider aan bij het UWV, om op die manier bij Lentis aan de slag te kunnen. In eerste instantie werd zijn verzoek afgewezen door het UWV. “Volgens hen was dit geen kansrijk beroep. Gelukkig heb ik ze duidelijk kunnen maken dat er veel vraag is naar kundige begeleiders en hebben ze de functie toegevoegd aan hun met lijst met kansrijke beroepen.”

Henk maakte op 55-jarige leeftijd de switch naar de zorg en slaagde met vlag en wimpel voor de opleiding. Daarna werd hij regelmatig door het UWV gevraagd om andere zijinstromers te enthousiasmeren. Ook voor Lentis heeft hij weleens met potentiële werknemers aan de lijn gehangen. “Dat doe ik heel graag. Ik houd van mijn baan en hoop dat anderen ook zien hoe leuk het is. Mijn schoonzoon zat in de bouw, die is door mijn verhalen precies hetzelfde gaan doen. Mooi toch?”

Mensen, geen producten

Henk is blij om met mensen te werken. “Ik ben een leven lang met producten en resultaten bezig geweest: commercieel denken, het beste eruit halen. Nu werk ik met mensen, dat is een enorm verschil.”

Henk werkt bij het werkproject “Lijstenmakerij, De Lijster” op het terrein in Zuidlaren. Daar kunnen cliënten- in samenspraak met hun behandelaar- verschillende dagdelen aan het werk. In de Lijstenmakerij gaan ze aan de slag met het in elkaar zetten van lijsten voor onder andere schilderijen en tekeningen en het snijden van passe-partouts. Maar er is ook een mogelijkheid voor dagbesteding waar men bijvoorbeeld kan knutselen en tekenen. Henk: “In de Lijstenmakerij komen mensen van diverse leeftijden en met uiteenlopende zorgvragen. Sommige cliënten hoef je maar één keer iets te zeggen en dan kunnen ze aan de slag, anderen hebben meer aandacht nodig of zijn motorisch wat meer beperkt.”

Positief verrast

 Cliënten kunnen altijd bij Henk en zijn collega’s terecht. Het gaat om dagbesteding, maar óók om werken aan herstel en doorstromen naar meer zelfstandigheid. Henk: “Hele simpele dingen kunnen daarbij helpen. Maar vooral voldoende aandacht voor de cliënten en de dingen die ze maken. Ze moeten zorgen dat ze hun lijst netjes maken, want ze maken het in opdracht voor een ander. Dat moet er goed uitzien. En dat kunnen ze!”

Een stukje discipline, menselijk contact en creatieve ontwikkeling. Het zijn aspecten die behandelaren en andere afdelingen binnen Lentis steeds meer zien en waarderen. “Wij hebben even geleden behandelaren uitgenodigd bij de Lijstenmaker. Het komt voor dat ze hun cliënten hierheen sturen maar niet precies weten wat er door ze gemaakt wordt. Toen ze ondervonden hoe de cliënten hier in een veilige en gemoedelijke omgeving mooie producten maken, waren ze positief verrast.”

Met collega Sandra Huij

Lentis

Henk heeft het naar zijn zin bij Lentis en ziet zijn opleiding tot agogisch begeleider als een van de mooiste en beste keuzes in zijn leven. “Ik heb een hele prettige leidinggevende en geweldig leuke collega’s. Werken bij Lentis is voor mij een heel bewuste keuze geweest en ik heb het hier erg goed. Lentis staat in mijn beleving overal voor open, alles is bespreekbaar. Ze zeiden vanaf het begin: wij gaan er alles aan doen om jou te begeleiden, te sturen en te helpen in je nieuwe carrière. En dat hebben ze ook gedaan.”

Levenservaring

Helpen. Dat is nou precies wat Henk zelf graag doet. Gevraagd naar eigenschappen die nodig zijn om zijn baan goed uit te voeren, noemt Henk creativiteit en geduld (“Je hebt cliënten die elke dag hetzelfde vertellen, en dat is helemaal prima”), maar het meest opvallende woord in zijn opsomming is levenservaring.

“Levenservaring is natuurlijk geen kwaliteit die je kan trainen, maar het helpt wel. Veel van de cliënten zijn van mijn leeftijd of ouder, dan herken je dingen sneller of weet je waar ze het over hebben. Je kan nog een keer in dialect spreken wat bij de jongere generatie ook steeds minder wordt. Ze delen bepaalde dingen misschien sneller met mij dan met een jongere collega.” Henk heeft het voorlopig naar zijn zin bij de Lijstenmakerij, net als de cliënten. Hij sluit af met een brede glimlach: “Cliënten willen niet meer weg nadat ze hier zijn geweest.”