Maurice Ruyters heeft de afgelopen 14 jaar diverse functies binnen Lentis vervuld. Sinds augustus 2018 is hij teamleider van de acute zorg. “Ik geloof heel erg in het concept van intensieve, kortdurende behandeling, waarbij cliënten zo kort mogelijk opgenomen worden. Dat drijft mij het meest. De gedreven- en betrokkenheid van de medewerkers maakt het werken in de crisisdienst erg mooi. “De gemiddelde crisisverpleegkundige is een bevlogen medewerker die echt het verschil wil maken in de acute problemen die mensen hebben. Dat vind ik erg prettig om mee te werken”

Hoe ziet een werkdag van jou eruit? Wat zijn taken waar jij je mee bezig houdt?

“ ’s Morgens kom ik meestal tussen 8 uur en half 9 binnen. Op maandag hebben wij met de crisisdienst altijd een weekend overdracht. Er is het hele weekend crisiszorg geweest en de medewerkers die het weekend hebben gewerkt dragen dit dan over. Verder heb ik als leidinggevende veel werkzaamheden die zich richten op het bewaken van de continuïteit, verzuimbeleid en personeelsbeleid. Ook ben ik verantwoordelijk voor alle pragmatische dingen en zorg ik dat alle mensen voldoende middelen hebben om hun werk te kunnen doen.”

Je bent teamleider van de acute zorg, zou je iets meer over deze afdeling kunnen vertellen?

“Acute zorg bestaat uit het IHT-team en de 24-uurs dienst, ook wel de crisisdienst. Het is wel belangrijk om deze twee van elkaar te scheiden. IHT staat voor intensieve thuisbehandeling en bestaat nog maar redelijk kort. Dit is altijd aanvullend op een bestaande behandeling en bedoelt voor mensen die in crisis dreigen te ra. Hierbij kan in een periode van zes weken zorg worden opgeschaald. Dus dat je snel bij kan springen en intensievere zorg kan vormgeven. Het IHT model kan zowel in de thuissituatie als in de behandelsituatie toegepast worden. De IHT-teams werken eigenlijk tot vijf uur in de zorg en kunnen opschalen indien nodig.”

“De 24-uursdienst gaat over de periode na vijf uur tot de volgende ochtend. Bij deze dienst heb je een bereikbaarheidsdienst waar psychiaters, verpleegkundigen en soms sociaal psychiatrisch verpleegkundigen (SPV-er) aan deelnemen. Zij worden opgeroepen als er daadwerkelijk nood aan de man is en men moet uitrukken. Ook zitten er mensen aan de telefoon die proberen als een soort zorgcoördinator de zorg te regelen. Dit zijn verpleegkundigen in de rol van triagist. Zij bellen de bereikbare psychiater of SPV-er, verwijzen terug naar de huisarts, behandelend arts of lopend behandeltraject.”

“De 24-uursdienst is een tak die losstaat van het IHT-team, maar nu nog wel voor een deel wordt bezet door medewerkers van het IHT-team. Hiermee heeft het IHT-team een bijzondere situatie binnen Lentis. De situatie overdag is heel anders dan tijdens de crisisdienst. We gaan binnenkort de 24-uursdienst in een regio context organiseren, waarbij alle partijen in de regio gaan participeren. Dan wordt de crisisdienst ook losgekoppeld van het IHT team.”

Er gaat dus wat veranderen in de toekomst. Hoe sta je hier zelf tegenover?

“Zeer positief. Nu is vooral Lentis eigenaar van de 24-uurs crisisdienst en dat is eigenlijk niet goed te bemensen en te dragen als instelling. Je hebt andere partijen nodig om zo’n dienst goed te bemensen. Iedere instelling heeft zijn eigen doelstelling met zijn eigen dynamiek en problematiek. Als iedereen daarin participeert wordt know-how bij elkaar gebracht. Je wilt dat die kennis allemaal aanwezig is en de continuïteit van zorg gegarandeerd kan worden. Als je zo’n dienst gezamenlijk vormgeeft kan dat ook beter.”